DOCÈNCIA NO PRESENCIAL

Com ensenyar i aprendre en un context nou?

Les escoles han tancat de sobte. Tots a casa! Docents i alumnes! I com per màgia, s’ha de realitzar la continuïtat pedagògica a distància sense haver estat preparat prèviament a aquesta situació.
La competència digital, com a competència transversal, està inclosa en la majoria dels currículums nacionals. Però, segueu sincers, avui que tant es necessita, penseu que s’ha treballat correctament? Penseu que les eines que us han donat com a docents i que heu ensenyat als vostres alumnes són adequades? Algunes sí, és evident, però en falten moltes i en general, les més importants.
Moltes aplicacions "online", eines, teories... són una solució instantània. Però abans de llençar-se en la creació d’activitats, materials o altres, és imprescindible parar i pensar en l’usuari final d’aquests recursos: L’alumne.
No tots estan en la mateixa situació d’aprenentatge, o bé per falta de recursos tecnològic, per falta de coneixements digitals o teòric o simplement per falta de ganes. Com a docent, no podeu pretendre arreglar tots aquests problemes però existeixen solucions per guiar i donar suport a cada un dels vostres alumnes sempre que sigui possible.

Per tant, abans de començar, fes-te aquestes preguntes:

❓Qui són els teus alumnes?
❓Quin nivell tenen en general?
❓Amb qui poden comptar a casa per ajudar-los?

Un cop tinguis aquestes respostes, passem a la part digital:
❓On estudien? (lloc tranquil, ordinador compartit...)
❓Quines eines tenen al seu abast? (ordinador, smartphone, Tablet, televisió...)
❓Com es "mouen" amb internet?

Seguim amb l’autonomia i les dificultats:

❓Com dominen la gestió del temps i l’organització personal?
❓E l'àmbit emocional, els ha afectat molt aquesta situació?
❓Pateixen algun problema de salut que els impediran seguir adequadament?

Segur que hi ha més preguntes a fer-se però per començar a situar-se aquestes seran una bona base.👌





COM PLANIFICAR LA DOCÈNCIA NO PRESENCIAL?


Preparar-se per ensenyar en línia és tot un procés a seguir. Però donada la situació en la qual ens trobem actualment, ens hem d’adaptar i replantejar l’aproximació habitual a la docència en línia.
La preparació d’una classe, una unitat o un curs en línia s’hauria de plantejar de la següent manera:

PROCÉS DE PLANIFICACIÓ
Però avui dia aquest procés sembla poc factible. Per tant aplicarem una versió “light”.

PROCÉS DE PLANIFICACIÓ EN DOCÈNCIA NO PRESENCIAL

Com decidir de quines plataformes o quins recursos utilitzar? Aquestes preguntes et guiaran en la teva pràctica en línia.

𝟏. Quines són les instruccions del teu centre educatiu?
𝟐. Quina és la teva disponibilitat horària?
𝟑. Quins recursos digitals pots reutilitzar?
𝟒. L’ensenyament has de ser sempre síncron (en directe)?
𝟓. Els teus alumnes tenen dificultats d’accés a internet?
𝟔. Tots els continguts i activitats que planteges són imprescindibles?

Si no tens molt temps, val més la pena reutilitzar recursos existents adaptant-los a les necessitats dels teus alumnes que no crear-ne de nou. Evidentment, la recerca és complicada, i els has d’incloure en la teva programació i, al mateix temps, has d’ajudar i acompanyar els teus alumnes en la seva continuïtat pedagògica i assoliment de la competència digital. Un truc, si els alguns dels teus alumnes té un bon nivell a nivell digital, li pots demanar que busqui recursos sobre el tema com a treball, treballarà així la seva competència digital i podrà compartir eines amb els seus companys.

Ara passem a la programació. Recorda, no cal explicar-ho tot! Pots fer coses diferents que també ajudaran als alumnes a aprendre com fer una recerca col·laborativa, una tasca diària en forma de repte, buscar activitats en línia sobre el tema treballat...

Un altre punt molt important és la presència del docent. Els teus alumnes han de saber que estàs al seu costat mitjançant notes de veus, vídeos, mails, missatges... i sobre tot el FEEDBACK!

Et deixo un document que pots descarregar per tal de programar les teves classes online. Espero que et sigui útil!




COM ADMINISTRAR LES TEVES CLASSES NO PRESENCIALS?


Què necessito per gestionar el meu curs des d'un entorn d'aprenentatge no presencial? A continuació t'indico les pautes i recomanacions a tenir en compte, un cop els estudiants comencin a interactuar amb el curs en el sistema de gestió de l'aprenentatge (LMS): Moodle, Canvas, Google Classroom, Edmodo, Schology, Edoome, o un altre. COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ AMB ELS ESTUDIANTS - 

Escriu un missatge als estudiants, explicant com treballaran durant el període en què se suspenen les classes. Enviar un missatge a l'inici de cada activitat (consignació), indicant que la guia ja està publicada a la LMS, amb la data de lliurament corresponent. 

Respon les preguntes dels estudiants al correu electrònic en el menor temps possible. Recordi que l'alumne es recolza en aquestes respostes per complir amb el lliurament. 

També podeu configurar un grup de WhatsApp, moderat pel professor, on els estudiants poden posar els seus dubtes sobre el rendiment de l'activitat de la setmana. Dubtes que poden ser aclarits pel professor o per qualsevol parell. 

Considerar l'ús dels mitjans de comunicació social per complementar les classes no presencials i/o per donar retroalimentació als estudiants. Amb els vídeos curts publicats a YouTube i compartir l'enllaç a través de WhatsApp, pots explicar alguns temes als estudiants. 

També pots gravar àudios curts que aclareixen temes o Eslògans. Enviament de trameses d'estudiants i enviar-los, a través de la LMS. La plataforma permet comentaris escrits, orals o de vídeo. Almenys una vegada a la setmana, realitzeu una activitat síncrona amb els estudiants. Les videoconferències i el fòrum són activitats per interactuar amb els estudiants de manera síncrona (al mateix temps, docents i estudiants). Aquesta activitat no ha de superar una hora i mitja. Recordeu que és molt difícil mantenir durant una videoconferència el mateix ritme d'una classe presencial, per la qual cosa és una bona idea disminuir el nombre de temes a tractar. L'audioconferència de vídeo es pot utilitzar com un mecanisme per tancar la setmana, recordar objectius d'aprenentatge i detallar l'abast de les activitats realitzades. Així mateix, per planificar la pròxima setmana de treball. 

El fòrum (que pot funcionar de forma síncrona o asíncrona) s'utilitza per resoldre els dubtes col·lectivament, per optimitzar el temps i arribar al consens sobre les conceptualitzacions necessàries per al desenvolupament del curs.






Comentaris