e-ACTIVITATS

Us proposo una classificació de les e-activitats i exemples d'aplicació que se'n poden fer! Animeu-vos a compartir les vostres propostes!


ELS WIKIS COM A EINA PER L’APRENENTATGE COL·LABORATIU DE LES LLENGÜES


Els WIKIS són una eina emergent i popular per a l’aprenentatge de les llengües i de manera col·laborativa. Però que és un WIKI? Simplement una pàgina dinàmica i en evolució constant on els autors (docents i alumnes en el nostre cas) poden afegir, modificar, completar el contingut per fer-ne un recurs col·laboratiu promovent la participació. En aquest sentit els usuaris creen l'aprenentatge en lloc de simplement absorbir-lo. El WIKI combina personalització, interactivitat i col·laboració en la creació del contingut i possibiliten els aprenents a esdevenir part d'una comunitat d’aprenentatge actiu. A més a més participen del desenvolupament de la competència digital enriquint l’ús de diverses eines digitals.

APRENENTATGE COL·LABORATIU – L’aprenentatge col·laboratiu implica un procés constructiu en què es crea i transmet el coneixement en un context social on els aprenents treballen en grup o junts amb el docent aplicant habilitats de pensament i resolució de problemes. L’aprenentatge col·laboratiu en centra en el fet que pot un individu aportar en un grup. En una comunitat col·laborativa, les idees i informacions compartides pels aprenents són una font per cada alumne, la publicació i posada en comú d’idees generen espurnes creatives per fer reaccionar els altres en una cadena on cada aportació fa canviar la visió dels altres i provoca participació. I aquí la tecnologia ajuda a la col·laboració proporcionant una eina interactiva facilitant la revisió i el feedback, però també un mitjà per identificar fortaleses i debilitats i per millorar el rendiment i desenvolupar habilitats lingüístiques.

CONSTRUCTIVISME – Els wikis s’integren perfectament en una pedagogia constructivista, ja que proporcionen interacció als aprenents, aprendre a través d’activitats socials i col·laboratives en un context significatiu, relacionar experiències prèvies i noves. A més a més involucra el pensament crític, mostrant l’ús de nous coneixements. El docent és un guia que facilita l’exploració virtual perquè l’alumne pugui crear i ampliar els seus coneixements.

AUTONOMIA: Tot i que l'aprenentatge autònom ha estat considerat aïllant, es creu ara que la tecnologia promou oportunitats socials gràcies a la pràctica autònoma i la interacció. L'autonomia depèn de la capacitat de creació, l'ús de la llengua i les estratègies adequades per a la comunicació, les estratègies de treball i aprenentatge independents, i l'expressió del significat i la creació de contextos d'aprenentatge personal. En aquest sentit, els wikis són intensament col·laboratiu... "Aquest sistema només funciona amb usuaris seriosos i col·laboradors i disposats a seguir les convencions i pràctiques del grup.

En conclusions, els wikis promouen l’adquisició del llenguatge a través de l’aprenentatge col·laboratiu. Permeten als docents d’actuar com a facilitador de la creació del coneixement dels alumnes i d’encoratjar el treball col·laboratiu. I per últim, augmenten l’autonomia i la motivació dels alumnes gràcies a la interacció social i la col·laboració.




e-ACTIVITATS de REFLEXIÓ



Les e-activitats es caracteritzen per:

  • Construir un marc per a la interacció i la participació en línia (seqüència d'aprenentatge).
  • Promoure l'aprenentatge actiu mitjançant la construcció col·laborativa del coneixement.
  • Estar orientades al desenvolupament de competències.
  • Proposar resultats d'aprenentatge clars i definits.
  • Posar èmfasis en l'autogestió de l'alumne i un cert grau d'autonomia i iniciativa.
  • Articular el desenvolupament de competències específiques i transversals.






Comentaris